Itālijas auto zvaigznes
Teksts Linda Jansone
Itālija ar saviem auto dārgumiem var lepoties. „Ferrari” zina visi un visur, luksuss auto „Lamborghini” un „Maserati” ciena un iekāro, ikdienas gaitām nesmādē „Fiat”, „Alfa Romeo” vai „Lancia”, bet kravas pārvadājumus nodrošina „Iveco”.
Ferrari

Īstam tifosi "Ferrari" ir svētceļojums, kurā
vislabāk doties uz Maranello, Modenu, Itālijas Grand Prix Moncā vai Abū
Dabī. Maranello ir vieta, kur mīt pasaules visskaistākais,
visiekārojamākais, vismītiskākais un visnoslēpumainākais auto. Leģenda, kas
piedzima 1947. gadā. „Ferrari” galerija tika atklāta 1990. gada februārī.
Maranello mājvietu ir atraduši Cavalino Rampante sporta auto, Formula-1 bolīdi,
sacīkšu trofejas, fotogrāfijas, video materiāli, jaunākās tehnoloģijas.
"Ferrari" spožums visā krāšņumā un visās izcilības izpausmēs. Paralēli galerijas apmeklējumam ir iespējams pieteikt tūri
pa „Ferrari” rūpnīcu un Fiorano testu trasi. Diemžēl šīs tūres laikā ir
aizliegts fotografēt un filmēt. Tāpat ir iespējams izbaudīt F-1 braucienu īstā F-1 bolīda
simulatorā pa Moncas autodromu - visaizraujošāko trasi F-1 kalendārā. Viens
aplis – maksimums 7 minūtes maksā 25 eiro. Nedomājiet, ka ir tik viegli būt F-1
ekspertam, izņēmums protams, ja esat iepriekš trenējušies. Ja vēl neesat pārsātinājušies ar „Ferrari” un F-1
iespaidiem, atliek vien doties uz turpat – Fiorano trasei blakus esošo Montana
restorānu, kura sienas klāj F-1 pilotu ķiveres, parakstīti plakāti un citas
trofejas. Ja paveiksies, iespējams, ka izdosies pat papusdienot, pavakariņot vai aprunāties ar
kādu no F-1 pilotiem. Tā ir iemīļota vieta ne tikai "Ferrari"
komandas ģimenei, bet arī citām F-1 zvaigznēm. Tiesa, viņus būs daudz grūtāk
satikt.
Enco Ferrari memoriālais muzejs Modenā tika atklāts 2012.
gada 10. martā. Tas ir veltīts viņa dzīvei un darbam. Apmeklētājus gaida emocionāls
ceļojums Cavallino Rampante radītāja pasaulē: fotogrāfijas, neredzēti video
materiāli, atmiņas par itāļa dzīvi kā cilvēku, pilotu un 20. gs. auto būvnieku,
protams, paši lieliskākie, neatkārtojamākie, vienreizējie un ģeniālākie sapņu
auto. Jūs gaida izaicinājumi, apsēstība ar ātrumu, mīta atklāšana un
izzināšana. Dzīvesstāsts atklājas kā grāmatas lappuses.
„Ferrari” pasaule Abu Dabī, Apvienotajos Arābu Emirātos ir
lielākais tematiskais izklaides parks pasaulē, ko atklāja 2010. gada 4.
novembrī. Tā platība ir 200 000 m². „Ferrari” paradīzi klāj arī lielākais
Cavallino Rampante logo pasaulē. Saviem visuzticamākajiem faniem „Ferrari” piedāvā 20
atrakcijas, savienojot patīkamo ar lietderīgo. Jūs gaida aizraujošs ceļojums
„Ferrari” Rossa un Itālijas pasaulē. Ienirsiet burvīgajos vēstures labirintos,
izbaudīsiet 1920. gadu atmosfēru, iepazīsiet dzīvi kopā ar leģendām,
čempioniem, inženieriem, izdzīvosiet vismaz vienu dienu Maranello, izjutīsiet
F-1 boksu atmosfēru, paši iejutīsieties F-1 pilota ādā, atklāsiet mūžam jauno,
kaislīgo, burvīgo, elpu aizraujošo, adrenalīna pilno ātruma pasauli.
Drosmīgākie uz savas ādas varēs pārbaudīt G-Force jeb piespiedējspēku, kas
rodas gaisa pretestības un gravitācijas ietekmē. Arābi ar sīkumiem nekrāmējas, tāpēc „Ferrari” pasaulē
atrodas arī vislielākais un visplašākais „Ferrari” suvenīru veikals, kurā ir
iespējams pasūtīt un iegādāties personalizētu Cavallino Rampante atribūtiku. Pēc kārtīgiem svētkiem gaida arī sātīga maltīte vislabākajās
itāļu tradīcijās. Zvērinātiem "Ferrari" faniem šis pilnīgi noteikti
būs svētceļojums uz Ēdenes dārzu.
1 300 000 ASV dolāru jeb 689 000 latu vērtais "Ferrari
LaFerrari” ir īpaši izskatīga mašīna miljardieriem. Šī itāļu superauto
atmosfēriskais motors attīsta 790 zirgspēkus un 700 Nm griezes momentu,
maksimālā jauda sasniedz 950 zirgspēkus, maksimālais ātrums 350 km/h. 100 km/h
lielu ātrumu ir iespējams sasniegt mazāk nekā trīs sekundēs, 200 km/h – mazāk
nekā septiņās sekundēs, 300 km/h – 15 sekundēs. Kopumā saražoti 499 „Ferrari
LaFerrari” modeļi. Tā priekštecis ir „Enzo Ferrari” modelis, kas radīts par
godu "Ferrari" dibinātājam un radītājam Enco Ferrari.
2005. gadā radītais „Ferrari FXX” ir augstas klases sporta
auto, ar kuru ir atļauts braukt tikai un vienīgi ar „Ferrari” atļauju izdotās
un apstiprinātās speciālās trasēs. Klienti maksā 1.8 miljonus ASV dolāru. No 2005. līdz 2007. gadam ir saražoti 30 „Ferrari FXX”
modeļi. 29 auto tika klientiem, bet 30. eksemplārs tika piešķirts
septiņkārtējam Formula-1 čempionam Mihaelam Šūmaheram, kad 2006. gadā viņš
paziņoja par aiziešanu no F-1. Vācieša "Ferrari FXX" grezno melna,
nevis balta svītra, sarkani riteņi un personīgais logo uz sēdekļiem. Maksimālais „Ferrari FXX” ātrums ir 345 km/h, lai gan tiek
lēsts, ka teorētiski var pat sasniegt 391 km/h.
Lamborghini
„Lamborghini” ir Itālijas luksuss sporta automašīnu
ražotājs. Kompāniju 1963. gadā nodibināja biznesmenis Feručio Lamborgīni.
Sākotnēji firma ražoja traktorus, tomēr, uzzinot, ka „Ferrari” izmanto tādus
pašus sajūgus saviem sporta auto, „Lamborghini” pievērsās sporta automašīnu
izlaišanai. Pirmie modeļi tika izgatavoti 1960. gadu vidū un atpazīstamību
ieguva, pateicoties savai izsmalcinātībai, jaudai un komfortam. 1966. gadā ar
ovācijām tika sagaidīta „Miura” sporta kupeja, kas kļuva par augstas kvalitātes
tālaika auto ēras standartu. Feručio Lamborgīni veiksmīgais traktoru rūpals,
ļāva piepildīt bērnu dienu sapni un pievērsties interesantajai auto pasaulei.
Itāļa kolekcijā atradās tā laika luksuss auto „Alfa Romeo”, „Lancia”,
„Maserati”, „Ferrari” un „Mercedes Benz”. Feručio patika „Ferrari”, bet to
ražotos automobiļus uzskatīja par pārāk raupjiem, skaļiem un nepiemērotiem
pilsētas ceļiem. Kad viņa "Ferrari" salūza sajūgs, Lamborgīni kungs
devās uz rūpnīcu un lūdza to nomainīt pret kaut ko labāku un izturīgāku, bet
Enco Ferrari viņam esot asi atcirtis: „Ko traktoru ražotājs sajēdz no sporta
auto?”. Savukārt F. Lamborgīni esot nozvērējies, ka spēs radīt vislabāko Gran
Turismo auto klases modeļus.
„Lamborghini” ir sinonīms vēršu cīņām, jo uz tā logo gozējas
cīņai gatavs vērsis ar nodurtiem ragiem. Feručio Lamborgīni tik ļoti apbūra
Spānijas cīņas vēršu majestātiskumu, ka izcilos vaisliniekus izvēlējās par
simbolu savai – vēl tikai topošajai kompānijai. Arī skaistākie „Lamborghini”
modeļi „Murcielago”, „Diablo” „Gallardo” savus nosaukumus tā vai citādi ir
ieguvuši tieši pateicoties leģendārām vēršu cīņām un matadoriem. Lai mīkstinātu
„Lamborghini” asinskāri uz 50. gadu jubilejas svinībām tika izlaists īpašs auto
"Egoista" - paredzēts vienai personai un tikai vienā eksemplārā!
Maserati

„Maserati” ir guvusi ievērojamus panākumus arī F-1
sacīkstēs, bet 1957. gada traģēdija „Milla Miglia” sacīkstēs, kad, uzsprāgstot
vienai „Ferrari” riepai, auto ielidojot līdzjutēju pūlī, bojā iet pilots,
stūrmanis, 10 skatītāji, kuru vidū ir arī pieci bērni, „Maserati” attālinās no
autosporta un pievēršas ielas modeļu ražošanai. Par veiksmīgākajiem var
uzskatīt "Sebring", „Quattroporte”, „Ghibli”, „Gran Turismo”, „Gran
Cabrio”, „Levante”.
Alfa Romeo

„Alfa Romeo” emblēma ir īsts hedonisma paraugs, jo tās
pirmsākumi jau meklējami 5.gs. Itālijā. Eksperti atradīs norādes gan uz
Viskonti dzimtu, kas valdīja Milānā 14. gs., gan Sforzesko pils durvju simbolu,
Savojas dzimtas ģerboni, plūktos uzvaras laurus auto sacīkstēs, gan norādes uz
Jonas grāmatu un cilvēcei viszināmāko čūskas kārdinātājas tēlu. „Alfa Romeo” ir
ražojusi arī kravas busiņus, autobusus, trolejbusus, tramvajus, dzelzceļa
lokomotīves, kompresorus, ģeneratorus, elektriskās plītis, kuģu un lidmašīnu
dzinējus.
Itālijā „Alfa Romeo” cienītājus sauc par alfistiem, kuri ir apvienojušies
dažādos klubos un "Alfa Romeo" modeļu interesentu grupās. „Alfa Romeo” automobiļi ir parādījušies Federiko Fellīni,
Džeimsa Bonda u.c. filmās, seriālā "Komisārs Reksis”, ar to ir braukuši
Dena Brauna un Jana Fleminga grāmatu varoņi.
Fiat

„Fiat” ir daudz
praktisku un skaistu auto: "Panda", „Punto” „Bravo”, „Brava”,
„Stilo”, „Multipla" utt. Itālijā „Fiat” joprojām ir iecienītākā auto marka
un burvīgākais transportlīdzeklis. Turklāt daudzas „Fiat” rūpnīcas atrodas
ārpus Itālijas.
Lancia

Iveco

***
Itālijas moto lepnumi
Teksts Linda Jansone
Itālijas moto vēsture ir ļoti plaša, bagāta un daudzveidīga. Par nozīmīgākajiem spēlētājiem – motociklu ražotājiem var uzskatīt: "Ducati", „Aprilia”, „Gilera” un „Vespa". Gandrīz visi ir guvuši ievērojamus panākumus dažādos motošosejas čempionātos: Moto GP, Superbike, Superstock, Supersport utt., kas nenoliedzami ir veicinājis katras markas atpazīstamību un noietu. Tā kā ne pāris lappusēs, ne rindkopās nav iespējams ne uzskaitīt, ne izstāstīt visu no A-Z, nolēmām izcelt tikai pašus interesantākos krikumiņus, saliekot mazas pieturzīmītes uz punkta i.
Ducati

„Ducati” kompānija dibināta 1926. gadā, kad tā vispirms sāka
ražot vakuuma caurules, kondensatorus un dažādas radio detaļas. Turīnā darbojās
firma "SIATA", kas izgatavoja nelielus, divriteņiem pieskrūvējamus
motoriņus, ko nosauca par „Cucciolo” – „mazulīti, kucēntiņu”. „Cucciolo”
pārdeva atsevišķi un klientam bija jātiek galā paša spēkiem. Sajūtot naudas
smaku, „Cucciolo” tika iepirkti vairumā, klientiem jau piedāvājot gatavu
aprīkotu motorizētu divriteni. 1950. gadā „Ducati” piedāvāja savu 48 cm³
„Cucciolo” motociklu, kas svēra 44 kg, sasniedzot maksimālo ātrumu 64 km/h.
Pavisam drīz „Cucciolo” nosaukums tika nomainīts uz „55M” un „65TL”, uzsākot
daudzveidīgu motociklu modeļu izlaišanu un attīstību. Kā jau lielam grandam
pieklājas, "Ducati" ir arī savs muzejs, kas atrodas Itālijas pilsētā
Boloņā.
Daudziem „Ducati” logo atgādina „Ferrari” cavallino
rampante. Nebūsiet kļūdījušies, jo „Ducati” galvenais dizainers Fabio Taļjoni
(Fabio Taglioni) izvēlējās šo emblēmu, lai godinātu un apbrīnotu Frančesko
Baraku (Francesco Baracca) – drosmīgo kaujas asu, kurš gāja bojā gaisa
uzlidojumā Pirmā pasaules kara laikā 1918. gadā.
Motošosejas sacensībās „Ducati” iesaistījās 1951. gadā, par
biznesa modeļa devīzi izvēloties - uzvari svētdien, pārdod pirmdien. Apm. 10%
no kompānijas ienākumiem tiek atvēlēti sportam. 40 miljoni eiro nonāk sacīkšu
budžetā. Interesanti, ka pašmāju spīdekļiem ar „Ducati” attiecības ir visai
sarežģītas, pat deviņkārtējais pasaules čempions motošosejā Valentino Rossi nav
varējis iedzīvoties, savaldīt un pakļaut savai gribai „Ducati” motociklu, kas
viņam tik lieliski padodas ar japāņu „Yamaha”, lai gan bija nozvērējies, ka būs
pirmais itālis, kurš spēs pierādīt, ka var uzvarēt. ”Ducati” un Rossi
attiecības 2012. gadā beidzās ar publisku skandālu un durvju aizciršanu ar
lielu blīkšķi, abām pusēm apvainojot vienu otru neizdarībā, nepietiekamu
finanšu resursu ieguldīšanā tehnikas attīstībā un braucēja individuālā stila
neizprašanā. Savukārt austrālietim Kesijam Stoneram "Ducati"
motocikls bija kā radīts un par tādiem saka - piedzimis ar motociklu starp
kājām. Viņa absolūtā ātruma izjūta, bezbailība, pat pārdrošība, neeksistējot
nekādiem limitiem un moto garša, atnesa „Ducati” ne vienu vien uzvaru, kas 2007.
gadā visprestižākajā Moto GP klasē vainagojās ar izcīnītu pasaules čempiona
titulu.
Aprilia

Gilera

Vespa

Publiski „Vespa” dienas gaismu ieraudzīja 1946. gadā. No
sākuma tirdzniecība veicās pavisam gausi, bet, kad maisam spruka gals vaļā,
pateicoties arī izdevīgajiem finansiālajiem nosacījumiem, tad lavīna vairs
nebija apturama. „Vespa” mežonīgajiem pārdošanas apjomiem jāpateicas kino mekai
Holivudai, pēc kuras uzņemtās filmas „Romas brīvdienas” 1952. gadā ar Odriju
Hepbernu un Gregoriju Peku galvenajās lomās, tika pārdoti 100 000 eksemplāru.
Sākās „Vespa” klubu dibināšana visā Eiropā, kas pamazām izplatījās arī
Indonēzijā, Brazīlijā un Indijā. 1970. gados ”Vespa" pārdošanas apjomi
bija sasnieguši 4 miljonus eksemplāru, 1980. gados – desmitiem miljonu
eksemplāru. „Vespa” lielākā vērtība ir utilitāte, ērtums un funkcionalitāte,
kas simbolizē brīvību un iztēli.